2. A.) Ön a Ferihegyi repülőtéren fogadja a Hollandiából négynapos budapesti programra érkező turistákat. Milyen tennivalói vannak a csoport érkezésekor? Hogyan történik a transzfer a K+K Opera Hotelbe? Miről informálja vendégeit útközben? Milyen teendői vannak az elszállásolással kapcsolatban?
2. B.) A csoportban az egyik holland utas arról érdeklődik, hogyan tud a szállodai szobában lévő telefonról hazatelefonálni Hollandiába. Nyújtson segítséget az utasnak és hívja fel a figyelmét a várható költségekre és arra, hogy a telefonhasználat díját elutazáskor a recepción kell fizetni!
3. A.) Ön júniustól augusztus végéig telepített idegenvezetőként dolgozik Olaszországban. Hogyan készül fel, milyen információkat gyűjt össze és honnan? Hogyan történik a telepítésre történő anyagfelvétel és eligazítás? Milyen kötelességei vannak a telephelyen? Hogyan történik az elszámolás a telepítés végén?
3. B.) A repülőtérről a budapesti szállodába történő autóbuszos transzfer során tájékoztassa német utasait idegen nyelven az üzletek, bankok, posták általános nyitvatartási rendjéről, a bankkártyával történő fizetés lehetőségeiről, az euro és forint árfolyamáról és a valutaváltás lehetőségeiről!
4. A.) Ön egy magyar csoportot kísér Németországban. Egy utas elhagyja az útlevelét, személyi igazolvány sincs nála, egy másik pedig megrongálta a szállodában a berendezést. Milyen feladatai vannak Önnek az adott rendkívüli események kapcsán? Hogyan kell ezeket kezelnie?
4. B.) A Budapesten tartózkodó csoport számára két fakultatív program lehetőség van meghirdetve: félnapos autóbuszos kirándulás a Dunakanyarba és a gödöllői Grassalkovich kastély megtekintése. Ismertesse az utasokkal idegen nyelven a két program tartalmát!
5. A.) Ön egy magyar csoporttal Spanyolországba indul repülővel. Milyen feladatai vannak az utazás előtt, a reptéren? Miről tájékoztatja utasait? Hogyan történik a jegykezelés, az útlevél- és vámvizsgálat? Mit tesz, ha két utasa nem érkezik meg a megadott időpontig?
5. B.) Keltse fel külföldi utasai érdeklődését az Aggteleki Nemzeti Parkban szervezett barlangtúrák iránt! Tájékoztassa az utasokat idegen nyelven a legfontosabb tudnivalókról!
6. A.) Ön egy idegenforgalmi rendezvényen idegenvezető. Milyen feladatai lehetnek? Milyen szakmai és emberi elvárásoknak megfelelően kell ezeket ellátnia? Melyek a VIP-vendégek kísérésének módszertani feladatai? Ismertesse a társadalmi érintkezés etikettjét hazai és európai szinten!
6. B.) Ajánljon svéd utasai számára néhány magyar étel- és italspecialitást!
7. A.) Önt idegenvezetői munkával bízza meg egy utazási iroda Lengyelországból érkező csoport mellett. A mellékelt anyagok közül válassza ki és ismertesse, hogy milyen dokumentumokra van szüksége munkája során, azokat hogyan kell használni, kitölteni? Melyikkel mikor és hogyan kell elszámolni? Fakultatív programként szerepel félnapos kirándulás a Hortobágyra. Milyen feltételekkel és hogyan bonyolítja le ezt a fakultatív programot?
7. B.) Magyar csoportot kísért külföldre. Az egyik utas érdeklődését felkeltette egy prospektus, amelyet a szállodában kapott és valamilyen kulturális programról szól. Az utas nyelvi kompetenciák hiányában nem érti a prospektus tartalmát, ezért az Ön segítéségét kéri. A rendelkezésre álló idegen nyelvű prospektus elolvasása után tájékoztassa az utast magyar nyelven annak tartalmáról!
8. A.) A csoportban - amelynek idegenvezetője - különböző utastípusok vannak. Hogyan lehet megfelelni a különböző emberek idegenvezetővel szemben támasztott elvárásainak? Milyen típusú vendégekkel találkozik az idegenvezető a társasutazások során, és milyen eszközökkel tudja az egyes típusokat kezelni, a csoportba való beilleszkedésüket elősegíteni? Az Ön német csoportja elutazni készül a saját buszukkal. Melyek az Ön elutazás előtti feladatai? Hol és mikor vesz búcsút a csoporttól? Melyek az Ön elutazást követő feladatai?
8. B.) A Budapesten tartózkodó francia csoport tagjai szabadidős programok iránt érdeklődik. Adjon tanácsokat az utasok számára idegen nyelven a szabadidő eltöltésére!
9. A.) Ön feladatul kapja, hogy külföldi csoportjának szervezzen városnézést. Milyen fajtái és formái lehetnek a városnézésnek? A garantált kétnyelvű városnézés esetén milyen kötelességei vannak az idegenvezetőnek? Milyen speciális szempontokat kell az ilyen városnézés esetében szem előtt tartania? Turistacsoportjával végül gyalogos városnézésre indul. Milyen szempontok alapján jelöli ki az útvonalat? Melyek az útvonal legfontosabb állomásai? Az időbeosztásnak melyek a legfontosabb szempontjai?
9. B.) Bécs belvárosából szeretnének autóbusszal eljutni a Schönbrunni Kastélyba. Az Ön számára ismert útvonal le van zárva, forgalomelterelés van. Kérjen információt az útba eső információs irodában, hogy melyik útvonalon jutnak el a legkönnyebben a célhoz! A kapott információk alapján mutassa meg az autóbuszvezető részére a térképen az ajánlott útvonalat!
10. A.) Ön idegenvezetőként dolgozik egy utazási irodánál. Rendszeresen vezet belföldre és kísér külföldre csoportokat. Munkája során milyen partnerekkel kerül kapcsolatba? Milyen szakmai követelményeknek és emberi elvárásoknak megfelelően alakítja és tartja velük a kapcsolatot? Milyen szempontok alapján kell mérlegelnie, hogy kinek az érdekeit veszi figyelembe? Ismertesse a referens és az idegenvezető kapcsolatrendszerét! Mi a voucher és mire szolgál?
10. B.) A Görögországba kísért csoport néhány tagja motort vagy autót szeretne bérelni. Érdeklődje meg a görög partnerirodában idegen nyelven, hogy milyen feltételek és költségek mellett van lehetőség autó vagy motor bérlésére! A kapott információk alapján tájékoztassa az utasokat magyar nyelven a bérlés lehetőségéről!
11. A.) Ön magyar csoportot kísér Ausztriában. Egy utas migrénes fejfájásra panaszkodik, s rosszul van. Mi az Ön feladata ezzel kapcsolatban? Egy másik utas váratlan betegség miatt kórházba kerül. Mi az Ön feladata az adott rendkívüli eset kapcsán? Hogyan folytatja a csoport az útját? Mit kell tudnia Önnek az utasbiztosítással kapcsolatban? Olvassa el a mellékelt utasbiztosítási tájékoztatót, nézze át a kötvényt és tájékoztassa a kórházba került utast a teendőkről, a biztosítás érvényességéről, a nyújtott szolgáltatások jellegéről és a biztosítás által fedezett költségekről!
11.B.) Német csoportjával Budapesten tartózkodnak. Üzleti utazásról van szó, a résztvevők egy szakmai konferenciára érkeztek. Az utasok a szabadidejükben néhány múzeumot is szívesen meglátogatnának, az Ön segítségét kérik. Nézzen utána az interneten, mely múzeumok lehetnek a legérdekesebbek a csoport számára, tájékozódjon a nyitva tartásról, a belépőkről, az esetleges kedvezményekről. Tájékoztassa csoportját idegen nyelven!
12. A.) Ön egy utazási iroda idegenvezetőjeként dolgozik. Beszéljen az egyes csoportok melletti munka megkezdése előtti eligazításról és a csoport kísérésére történő felkészülésről (mind beutazó, mind kiutazó csoport esetében)! Milyen szerepet játszik az információszerzés és az önképzés az idegenvezető tevékenységében? Ismertesse az idegenvezető számára nélkülözhetetlen etikett és protokoll szabályokat! Milyen viselkedési szabályokra kell odafigyelni munka közben? Ismertesse az idegenvezető öltözködésére vonatkozó szabályokat!
12. B.) A krakkói szálloda nem a voucheren szereplő szobaelosztást biztosítja a csoport számára. Kérdezze meg idegen nyelven mi az oka a változtatásnak és jelent-e ez valamilyen változást a költségekben! Vezesse fel a voucherre a változást idegen nyelven és igazoltassa le a szálloda alkalmazottjával!
13. A.) Önnek 25 fős építész csoportja érkezik Drezdából autóbusszal. Milyen feladatai vannak a csoport érkezése előtt? Hol történik a csoport fogadása? Melyek a feladatai az itt tartózkodásuk alkalmával? Az itt tartózkodás során Ön turistacsoportját félnapos budapesti városnézésre viszi. Ismertesse, hogyan készül fel a programra! Milyen feladatai vannak a program indításakor, illetve útközben? Ismertesse a városnézés útvonalát, fontos csomópontjait!
13.B.) Ön lengyelországi körutazáson tartózkodik magyar csoportjával. Holnapután Krakkóban az Anne étteremben foglalták le a csoport vacsoráját. Írjon rövid email vagy faxüzenetet idegen nyelven az étterem vezetője részére, a már megrendelt vacsora véglegesítésére. Értesítse, hogy a korábban leegyeztetett időponthoz képest egy órával későbbre kérik a vacsorát, a létszám tekintetében 1 fővel többen vannak és 2 vegetáriánus, valamint 1 diétás menüt is kérnek!
14. A.) Ön egy külföldi turistacsoportot vezet a Magyar Nemzeti Galériában vagy a Szépművészeti Múzeumban. Mely szempontok szerint készül fel a vezetésre, hol jelöli ki a súlypontokat? Milyen technikai tennivalói vannak a vezetés megkezdése előtt és annak során? Milyen módszerekkel kelti fel illetve tartja ébren a vendégek érdeklődését? Mely szempontok alapján határozza meg a vezetés időtartamát? Ismertesse a fakultatív program fogalmát és jellemzőit!
14. B.) Olasz csoportjával a Ferihegyi repülőtérről a belvárosi szállodába történő transzfer során forgalmi dugóba kerülnek, kényelmetlenül hosszan kell várakozni. Ismertesse idegen nyelven a csoporttal a várakozás okát, nyugtassa meg őket! Beszéljen a szállodáról és annak szolgáltatásairól, hogy elterelje az utasok figyelmét a kellemetlen várakozásról!
15. A.) Ön turistacsoportjával 7 napos autóbuszos útra indul Párizsba. Milyen feladatai vannak indulás előtt, majd Párizsba érkezésükkor? Hogyan történik a kapcsolatfelvétel/kapcsolattartás a helyi idegenvezetővel, a külföldi partnerekkel? Melyek a tolmácsolási feladatok ellátásának ismérvei? Indulás előtt egyeztesse az autóbuszvezetővel az útvonalat a rendelkezésre álló térképek segítségével! Tájékoztassa az utasokat az útvonalról, a megállókról és a megtett kilométerekről!
15. B.) Ön Rómába érkezett repülővel magyar csoportjával. Az egyik utas csomagja nem érkezett meg. Segítsen az utasnak a probléma megoldásában, tájékoztassa a szükséges teendőkről, kísérje el a megfelelő pulthoz és segítsen a jegyzőkönyv felvételében!
16. A.) Ön beutazó csoportját Debrecenbe viszi kétnapos útra. A programban debreceni városnézés és a Hortobágyi Nemzeti Park megtekintése szerepel. Melyek a felkészülés súlypontjai? Hogyan készít időbeosztást? Milyen feladatai vannak a csoport étkeztetésével, elszállásolásával kapcsolatban? Hogyan határozza meg a városnézés útvonalát, állomásait? Milyen feladatai vannak a Hortobágyi Nemzeti Park helyi idegenvezetőjével kapcsolatban?
16. B.) Szlovén csoportjának néhány tagja szeretne egyénileg elmenni a szállodából a Margitszigetre. Adjon egy várostérképet az utasnak, és a térkép segítségével magyarázza el idegen nyelven hol vannak most, és hogyan jutnak el a Margitszigetre tömegközlekedési eszközzel!
17. A.) Magyar csoportjával hivatalos útra utazik Zágrábba autóbusszal. Hogyan indítja a túrát, miről kell útközben beszélnie, milyen teendői vannak a határátlépésnél és a vámvizsgálatnál? Az utazás során beszéljen a csoportnak az Európában rendszeresen megrendezésre kerülő legjelentősebb kulturális rendezvényekről! Milyen munkabiztonsági előírásokat kell ismernie és alkalmaznia az idegenvezetőnek?
17. B.) Ajánljon idegen nyelven balatoni hajókirándulást a beutazó csoportjában lévő utasoknak!