Ókeresztény kor
Indul Róma alatt - az 1. századtól a 6. századig (átnyúlik Bizáncba is)
Népvándorlás
Ókeresztény szimbolika!
Létrehozza a keresztény templomtípust. Katakomba festmény részlete: Célja: üzenetet adjon át Az arányok mások - nem az esztétikum a fontos „imádkozó ember" szimbóluma - orante (a keresztény sírját, otthonát jelzi)
letérdelő, összekulcsolt kezű imatartás csak a középkorban terjedt el.
A hűbéresküre hasonlít! A kereszténység az egyetlen monoteizmus, aki engedi a képi ábrázolást. A képek - magyarázzák a hitet és az elterjesztésben is segít. Krisztus előképe: Apollón / Apolló (a Nap istene is volt) Egyiptomban is volt már, mint kiemelt isten.
Az első ábrázolásokban szakálltalanul (i.u. 325 - zsinat: meghatározza a külsőt is)
Még csak fiú istenként ábrázolják. Krisztusábrázolás: Pásztor báránnyal a nyakában = Krisztus Ha bárányok vannak körülötte - azok az apostolok.
Ha csak egy bárány látható, az Krisztust jelképezi.
Mo-n: Pécs - ókeresztény sírkamrák Pécsi Bazilika előtt: Nekropolisz Sophiane (4. századból) Pl. Ádám és Éva sírkamra (falfestmények) Attribútum: jelkép, amiről felismerhető a személy. - lehet Péter jelképe - kulcs Pál - kard Szt, Márk - szárnyas oroszlán Jakab - kagyló Konstantin alapítja az első keresztény templomokat (4 templom Rómában) Pl. Szent Péter bazilika
Anyja, Ilona elmegy a Szentföldre - megtalálja a 3 keresztet (a latrokét)
Bazilika - mint szerkezet:
Olyan hosszanti több hajós tér, amelyben a főhajó magasabb, mint a mellékhajók és külön ablakokon keresztül van megvilágítva.
Hajó - legalább egyik oldalán támaszték van. Hosszanti hajó = hossz-ház Kereszthajó - már a legkorábbi időktől van Keresztház csak akkor, ha több kereszthajó van egymás mellett. Apszis = félkörívű záródás, a szentély környékén van. Menza = oltárasztal
Az ókori Rómában a bazilika egy bírósági és kereskedelmi csarnok, középület.
Csak szerkezeti hasonlóság van. (az is több hajós) Konstantin veszi át és teszi templommá. Világi ember nem léphet a kereszthajóba, csak pap, aki celebrál. Aki nem keresztény, csak az átriumos részbe léphet be. A keresztelőkápolna és a harangtorony (egyházi időjelzés) különáll (Pisa) A Firenzei Dómnál is külön van ez a kettő.
Ereklye: hierarchia - nélküle nincs templom (Mária nem szent, de a szentek felett áll)
Titulus szent: a fő ereklyéről nevezik el a templomot.
- kiemelt főhajója van
- zarándokút - szinte mindenkinek kötelező volt.
- templom-menet - megtisztulás alatta
- nyitott fadeszkázat volt
- mozaikok
- II. Gyula - (reneszánsz) a mai Szt. Péter Bazilikát tervezteti.
- Pápa - Krisztus földi helytartója
Mo-n a Jáki templom hasonló, csak kisebb.
Basilica - olyan templom, aminek a pápa adományozta a címet
mayor - csak Rómában a Konstantin által alapított 4 templom
(pápai miséző oltár van benne)
minor - egy-egy ország főtemplomai, min. püspöki templom
Esztergomi, Szent István templom (nem bazilikális alaprajzúak)
Krisztus szimbólumok (áldozatkész állatok)
Pelikán - olyan, mintha vérével táplálná gyermekeit
Főnix madár (temetőkben látható) - meghal tűzben, majd hamvaiból feltámad
Hal (görög neve iktisz) - mozaikszóból alakult ki Kút - új életet jelképez 1054 - Schizma (K-NY-i egyházszakadás)
Középkor: román és gótikus stílus (kb. 1000 év)
Román: Pisai dóm kezdete: i.sz. 476 - Róma bukása (Ny-Római) vége: 1492 - Amerika felfedezése
1517 - Luther - a reformáció kezdete (képek a templomban - itt megszakad)
1543 - Kopernikuszi világkép feltűnése
geocentrikus - heliocentrikus (elválik egymástól vallás és tudomány)
1644-80 - angol polgári forradalom
Richelieau megalapítja az első tudományos akadémiát FR-o-ban.
2 nagy korszak - határ ~1000 körül van 4. századtól 1000-ig: sötét középkor 1000 után: fényes középkor
A határ: létrejönnek a viszonylag szilárd államok. (pl. a Magyar Királyság is)
A sötét középkorban pl. népvándorlás van: nem veszik át a régi római vívmányokat.
Fényes középkor:
- keresztény államok, totális kereszténység
- feudalizmus - a vagyon alapja a föld (osztatlan, eladhatatlan, a család kihalásakor az államra száll. Aki ahová születik, olyan jövője lesz. Önmegvalósítás nincs.
3 rend: (emberi testként képzeli a társadalmat)
1. rend: fej: „imádkozók" - papság, szerzetesség
o feladatuk, hogy a társadalmat vezessék
o a megváltáshoz vezessenek, mutassák az utat
Szerzetesrend: 1. bencés (Nursziai Benedek az alapító) - a román stílust terjesztik Montecassinoban az első (i.sz. 529) jelszavuk: Ora et labora = Imádkozz és dolgozz! (a kapucinus templom mögött pl. olvashatjuk)
ők az elsők, akik társadalmi szerepet vállalnak (gyógyítanak)
(pl. Pannonhalma, Tihany)
2. ciszterci rend (kolduló rendek) - elterjesztik a gótikát azzal, hogy monostorokat építenek.
Ők maguk is hűbérurak (földjük van) Többgyermekes családban a kisebb fiúk vagy
o szolgálat a királynál
o keresztény lovag
o szerzetes, pap
2. rend: „harcosok" = nemesek
Feladatuk, hogy megvédjék a keresztény államot, társadalmat.
Nem dolgozhat, nem is kereskedhet. A nemesség - adómentes. Lovasság.
Keresztes háborúk: XI-XIII. század.
o keresztény támadások az iszlám világ ellen
o pápai bulla teljesítése
o világi cél: gyarmatosítás
Lovagi eszmékből származnak az udvariassági szabályok (a nő a tisztelet tárgya)
o lovagi költészet (trubadúrok)
o emancipálódás sajátos módja
(szinte minden gótikus templom Mária - nőkultusz)
3. rend: dolgozók = laboratores
- iparosok, kézművesek (kereskedők?) - a városokat működtetik
A kereskedők pénzzel foglalkoznak - nem elismertek a középkorban
(= tisztátalan elfoglaltság - nem létrehoz, hanem ad/vesz)
- nem oldozzák fel a misén őket Ezért pl. a zsidók számára engedélyezett. Itália fogja kirobbantani a reneszánszot.
Mátyás ezért öröklés nélkül kapja a trónt - választással.
A kereskedők szerint: mindenki önmaga nagyságából legyen valaki (pl. király)
Az egyén nem fontos, csak a kollektíva (kollektív kultusz) A művészet kézműves-státuszú.
Azért van kevés gótikus épületünk, mert a török hódoltságban mecsetté alakították.
Kiűzésük után a kor divatja szerint alakították át.