1. tétel:
Ön a Ferihegyi repülőtéren fogadja a Finnországból négynapos budapesti programra érkező turistákat.
Legfontosabb tennivalók a csoporttal történő találkozáskor:
- a repülőtér érkezési várócsarnokában, a tranzitkijárat előtt várja utasait
- ellenőrzi a hordárokat
- a tábla felmutatásával összegyűjti a csoport tagjait
- megvárja, míg mindenki kiérkezett, és a csomagjuk rendben van
- megkeresi a csoport vezetőjét, a partner utazási iroda megbízottját, egyezteti vele a létszámot és a további programot
- üdvözli utasait és az autóbuszhoz kíséri őket
Teendők az autóbuszba való beszálláskor és az autóbuszban:
- a csomagokat az autóbusz mellé rakatja utasaival, és mindenki csak akkor száll fel, amikor a gépkocsivezető már berakta csomagját a csomagtartóba
- hordárok igénybevétele esetében a csomagok lerakodása után vagy készpénzzel fizet, vagy csak aláírásával igazolja a szolgáltatás igénybevételét
- a csomag kezelése a gépkocsivezető feladata
- ha már mindenki a buszban ül, néhány kedves informálódó mondat után üdvözli a csoportot az utazási iroda és a maga nevében
- bemutatkozik és bemutatja a gépkocsivezetőt (először teljes néven, majd úgy, ahogy szólíthatják)
- röviden tájékoztatja őket a várható programról, a szállodáig tartó út időtartamáról
Bemutatkozás idegen nyelven:
2. tétel:
Ön a repülőtérről kb. 20 percre található szállodába kíséri görög vendégeit.
Legfontosabb információk a transzfer alatt:
- meddig fog tartani az út a szállodához
- általános programismertetés, illetve az aznapi program részletes bemutatása
- általános adatok a városról, az út során érintett látnivalók tájékoztató jellegű említése
- helyi idő egyeztetése
- pénzváltás, árfolyamok (fekete pénzváltás árnyoldalaira felhívni a figyelmet)
- üzletek nyitva tartása, árak
- képeslapok, bélyegek ára belföldre és külföldre
- közlekedési lehetőség a szállodától, autóbusz- és metrójegyek ára
- a szálloda elhelyezkedése a városban, ingyenes és csak térítés ellenében igénybe vehető szolgáltatásai, stb.
- felhívni az utasok figyelmét a biztonságra, értékeik, útlevelük óvására
Tájékoztatás idegen nyelven:
3. tétel:
A transzfer megérkezése után a szálloda előtt találkozik a német turistacsoporttal.
Tájékoztatás a bejelentkezésről:
- a szobák szállodán belüli elhelyezkedéséről
- tájékoztatás a szálloda szolgáltatásairól (nyitva tartás, ingyenes-e vagy sem)
térítés ellenében igénybe vehető szolgáltatások: telefon, Internet, fax, videó, szobaszervíz, mosatás
a szálloda területén működő külső szolgáltatások: fodrász, kozmetikus, virágüzlet
- felhívni a figyelmet a televízió szolgáltatásra (mi nem ingyenes)
- milyen szám tárcsázásával lehet a szobából a városba telefonálni
- figyelmeztetni a minibár „veszélyeire"
- széf használata
- szobakulcs vagy kulcskártya és a szobakártya használata
(szobakártya: erre adják ki a recepción a szobakulcsot, a reggelinél ez szolgál igazolásként
- a szobák elfoglalásának és elhagyásának időpontja
Tájékoztatás idegen nyelven a szálloda szolgáltatásairól:
4. tétel:
A csoportképzés feladata az idegenvezető számára a találkozás első pillanatával kezdődik.
Példák a csoport formálására:
- Már a buszba való beszálláskor meg lehet mondani, lesznek-e problémás utasok, kik lesznek a hangadók, sokat kell-e majd a lelkük ápolásával foglalkozni.
- Bizonyos embertípusok mindenütt előfordulnak, kezelésüket el kell sajátítani.
- Szangvinikus (kifelé forduló, beszédes, nyitott) ember a csoport aktív tagja lehet.
- Kolerikus (harcos, szívós, uralkodó) típusú embert ha megnyeri az idegenvezető, akkor sokban lehet a segítségére.
- Melankolikus (búskomor, zárkózott, visszahúzódó) személyiségű ember nehéz eset, mert nehezen nyílik meg.
- Flegmatikus (lomha, érdektelen) ember együttműködésre alkalmas, de nem kezdeményező, nehéz lelkesíteni.
Csoport-típusok:
- kor szerint csoportosított
50 felettiek: vezetés stílusa, utazás tökéletes lebonyolítása
31-50: érthető, részletes magyarázatok
15-30: élményszerű vezetési stílus
- érdeklődési kör szerint (kulturális, sport, üzleti stb)
hölgyprogramok résztvevői
- összeszokott csapat (pl osztály, klubtagok, munkatársak), vagy egyéni utasok
Bemutatkozás a csoportnak idegen nyelven:
5. tétel:
Önt egy francia csoport 5 napos magyarországi idegenvezetésére kérték fel.
Szempontok a felkészülésre a csoport fogadásához:
- Az úti program tanulmányozása (programfüzet programja, vagy referens által elkészített forgatókönyv)
Átgondolja a látványosságokat, amik útközben előfordulhatnak.
- Tartalmi és módszertani-technikai felkészülés (útleírások, útikönyvek beszerzése)
Várostérképek, templomok és épületek, ásatási területek térképei.
Internet, helyszínek bejárása.
- Időbeli beosztás, tervezés
Megbecsülni az időszükségletet, rögzíteni az indulási időpontot, meghatározni a séták időtartamát, eldönteni hol lesz pihenő és ebédszünet, stb.
- Nyelvi felkészülés
- Ismeretek aktualizálása, folyamatos önképzés
Az információszerzés szerepe az idegenvezető tevékenységében:
Munkája tartalmi minőségét állandóan javítsa és ismereteit napra készen tartsa. Otthoni könyvtár folyamatos bővítése.
Legfontosabb felkészülési szempontok:
- Történelmi múlt, jelen.
- Statisztikai adatok gyűjtése.
- Oktatásügy, szociális, egészségügyi helyzet.
- Művészet.
- Politikai, vallási helyzet
- Gazdasági helyzet
- Néprajz, jellegzetes néphagyományok és szokások
- Kiemelkedő alkotók művészeti és kulturális események
- Viselkedési szokások
- Közlekedés
- Emberek mentalitása, szokások, előírások
- Földrajz, természeti adottságok
- Híres emberek
- Kiemelkedő attrakciók
- Étel és italfogyasztási szokások, gasztronómiai különlegességek
- Gazdasági, történelmi, kulturális kapcsolatok, párhuzamok az adott országgal
Legfontosabb felkészülési szempontok idegen nyelven:
6. tétel:
Ön az első idegenvezetése során olyan visszajelzéseket kap, miszerint a gondolatvezetése és a beszédtempója az előadások során megnehezíti a megértést.
Az utasok figyelemfelkeltésének eszközei:
A beszéd:
- Legyen az előadásnak magja, világos vonalvezetése. Nem szabad elkalandozni.
- Annyi hangerőt kell használni, amekkora a tér, érthetően kell beszélni
- Fontos a kiejtés.
- Magasabb fekvésű hang tisztább kiejtést eredményez.
- Fontos a hangsúlyozás, nyomatékot ad a mondanivalónknak.
- Szünetekre szükség van.
- Érdekes beszéd: élmények, emlékek, történetek, mai események, humor.
- Ne legyen egyforma erejű a hang, az altatólag hat.
- Hatásos mozdulatok, gesztusok használata, testtartás.
Lépések a beszédkészség javításának érdekében:
- Olvassunk hangosan
- Tanuljunk verseket
- Mindig ügyelni az érthető kiejtésre
- Bővíteni kell a szókincset, tökéletesíteni a kifejezési formákat, élvezetesebbé tenni az emberi beszédet.
Az önismeret fontossága idegen nyelven:
7. tétel:
Városnézés közben német utasa egy szerencsétlen lépés következtében eltörte a lábát.
Szükséges intézkedések:
Teendők nem várt esetekben:
- a beteget minél előbb lássa orvos
- szállodában a recepció segítsége - értesítik a szálló orvosát
- segítsünk a betegnek kiváltani a gyógyszerét
Feladatok a kórházba kísérés során:
- értesíteni kell a biztosítótársaság nemzetközi központját, vagy a kórház maga veszi fel a kapcsolatot a társasággal
- tájékozódni kell, van-e a betegnek biztosítása
- ha fizetnie kell a kezelésért, segítenie kell ennek intézésében
- ha a beteg nem tud továbbutazni a csoporttal, a kórház intézi a haza utat
értesíteni a konzulátust, súlyos esetben a referenst
- jegyzőkönyvet kell felvetetni
Feladat a csoport többi tagjával,
Utasbiztosítással kapcsolatos tudnivalók ismertetése:
- a részvételi díj tartalmaz betegség-, baleset- és poggyászbiztosítást.
- az utasbiztosítás az idegenvezetőt is térítésmentesen megilleti.
- a biztosítási kötvényt mindig magukkal kell vinni
- sürgősségi orvosi vizsgálat, gyógykezelés, orvosi rendelvényre gyógyszer,
fájdalomcsökkentő fogászat, baleset miatti szemüveg pótlás,
sürgős szülészeti ellátás
- baleset: min. 10 napot meghaladó munkaképtelenséget,
állandó megrokkanást, vagy 1 éven belüli halált okozó
- poggyász: jegyzőkönyvileg bejelentett ellopás, megsemmisülés, sérülés
késésre nem
Munkabiztonsági előírások ismerete:
Utas megnyugtatása idegen nyelven:
8. tétel:
Szeged belvárosában egy fakultatív program után találkozik a csoporttal a megbeszélt helyen. 2 ember nem érkezett vissza.
Teendők az adott váratlan helyzetben:
Teendők nem várt helyzetekben:
Udvariasan, határozottan kell reagálni, azonnal keresni kell a lehetséges megoldást.
Feladatok elveszett utas esetén:
- egy-két olyan személy indul keresésére, akik ismerik - egyeztetni, hogy meghatározott időpontban térjenek vissza a buszhoz (ha nem találták meg, akkor is).
- nem szabad továbbutazni, amíg meg nincs a teljes létszám
- a szállással azonos helyen 10-15 percig kell várni az utasokra
kérni mindenkit, hogy szóljon, ha nem akar visszatérni a csoporthoz
Feladat a csoport többi tagjával:
- ne induljon el több vendég a keresésükre,
- a többieket egyben tartani
Kellemetlen esetek elkerülésének módja:
- szabadidő adása előtt pontosan egyeztetni kell a továbbindulás időpontját
- pontosan meg kell adni a parkolóhely nevét, jellegzetes épületet, hogy tájékozódni lehessen.
- A szálláshely címét és megközelítését meg kell adni
A csoport többi tagjának tájékoztatása idegen nyelven:
9. tétel:
Idegenvezetés közben azt tapasztalja, hogy az egyik utas folyamatosan belebeszél, beleköt a mondandójába és megjegyzéseket tesz.
Tennivaló ebben a szituációban:
- érdemes feladatot adni az ilyen típusnak, időben le kell kapcsolni. Kezeléséhez lehet a csoport segítségét is kérni.
Vendégek típusai, típusok kezelésének eszközei:
Parancsolási vágy, igény a középpontba kerülésre |
Fokozott figyelem, oldani a feszültségét. Meg kell nyerni magunknak, segíthet a csoport összetartásában. Összekötő kapocs lehet a csoport és az idegenvezető között. |
Titkolózó, külön utakon járó |
Sértő megnyilvánulásait ki kell védeni. Humorral lehet enyhíteni megnyilvánulásait. |
Zavaró közbeszóló, belekérdező |
Érdemes feladatot adni az ilyen típusnak, időben le kell kapcsolni. Kezeléséhez lehet a csoport segítségét is kérni. |
Állandó késés, figyelmezte-tések semmibe vétele |
Fokozott figyelmet igényel. |
Önérvényesítés, párhuzamos idegenvezetés |
Partnerként kezelni a legjobb, feladatokat bízni rá, amik kielégítik szereplési vágyát. |
Segítőkész, mindig az idegenvezető körül téblábol |
Alkalmi munkákat bízni rá. |
Akadékoskodó, aki mindent jobban tud |
Jó esetben az utasok ellene fordulnak és kiközösítik. |
Kényszerű hasonlítgató, mindenről negatívan gondolkodik |
|
Gőgös, nagyképű, semmi nem jó neki |
Kezdeményezzünk beszélgetést vele, kérjük ki a véleményét. |
Kényszeres ismerkedő |
El kell utasítani, hogy friss ismerőseit magával hozza. |
Kleptomán |
Diszkréten kezelni. |
Szemtelen, kellemetlenkedő |
Határozott magatartással sakkban tartani. |
A fenti helyzet kezelése idegen nyelven:
10. tétel:
Önnek az a feladata, hogy megszervezzen egy fakultatív hajókirándulást, visegrádi városnézéssel, lovagi bemutatóval.
Általános és speciális feladatok a szervezés során:
Az idegenvezető felkészülése:
- tájékozódás a program menetéről
- a táj vagy vidék néprajzi, táji adottságai
- felkészülni az út során érintett látnivalókról
- speciális nyelvi kifejezések
- menüvel kapcsolatos információk beszerzése, gasztronómiai érdekességek összegyűjtése
- megtervezni az egyes helyszíneken eltölthető időt
- indulás előtt egyeztetni az autóbusz vezetőjével
A csoport felkészítése, tájékoztatása:
- az utazás várható időtartama
- a program előzetes bemutatása, időtartama
- öltözködéssel kapcsolatos információk
- hívjuk fel a figyelmüket a balesetveszélyekre
- utasok tájékoztatása a visszaérkezés időpontjáról
az útvonalról
a megállások helyéről, idejéről
milyen programokon vesznek majd részt
Tájékoztatás a programról idegen nyelven: