WTO - Világ Turisztikai Organizáció
ISO minősítés - erősíti a vállalkozás értékét
Fenntarthatóság - a lakosságot zavarja-e
- a környezetre megterhelő-e
Egészségügyi követelmények - tisztálkodás, egészségügyi ellátás
Arculattervezés - fontos az öltözködés (színek)
Multiplikátori szerep: hogy tudja közvetlenül, vagy közvetett módon mozgósítani a
háttéripart. (szék → szálloda)
Exportpótló tevékenység az idegenforgalom
Fontos a kulturális kapcsolatok révén
Idegenforgalmi komplexitás:
- szervezés, szállás, vendéglátás, szolgáltatás, szórakoztatás, helyi közlekedés
Milyen bevételt tudok ebből kihozni?
Üdülés - teljes komplexitással bír
Valamilyen indíték alapján jön létre
Mi jellemzi?
- általános költésszint
- nem kiszámítható
- a szervezés fő helyen áll
- fakultatív program (több pénzt hoz)
- passzív és aktív
- 3 S - tenger, napfény, homok
- passzív - általában akik elfáradtak
- fizikai, vagy pszichikai → külön programok
Körutazó turizmus: több hely összekötése
- komplex
- városnézések, extra területek megtekintése, múzeumok, kulturális események, kuriózumok megtekintése
Látogató turizmus (ezzel is foglalkozni kell)
- családi (rokonlátogatás)
- alacsony költésszint
- alacsony komplexitás
- 21 napot tartózkodik = egy kúra ideje!
- gyógyvizekre épülő
- amiben fürdünk, megmártózunk
- elfogyasztás
- klimatikus, levegővel kapcsolatos
- jó levegőre igény - hegyvidékek, barlangok, extra tiszta hely (Budakeszi, Margitsziget, Mátra, Balatonfüred)
- izolált gyógy-turizmus
- aids-esek, alzheimer kórban szenvedők → közösségek
- nem külön, hanem egyben kezelik őket
- A bevétel számottevő, mert speciális igényeik vannak (pl. cukorbetegek)
- szakértelem (speciális személyi feltételek)
- tárgyi feltételek - speciális eszközök
- a környezet kiválasztása speciális
- magas a költésszint
- a tartózkodási idő hosszú, + visszarendelhető
- jól szervezhető
- aktív: aki részt fog venni (pl. Hungaroring)
- komplex
- jól szervezhető
- passzív: a nézők
- nehéz szervezni, nem kiszámítható
- panziótól a szállodáig (kivéve az olimpia és a világbajnokságok)
- tömeges szervezést igényel
- nem kiszámítható, sok minden befolyásolja
- komplexitás hiánya
- milyen az infrastruktúra, a közlekedés, az ellátottság
→ pótolható: a motivációval
- kegyhelylátogatások (Mária-kultuszhoz kötődnek)
- zarándoklátogatások (Róma, Mekka, Lourdes, Jeruzsálem)
- eseményhez köthető (pl. pápalátogatások, a dalai láma utazásai)
- a szolgáltatások szerényebbek
- összetartóbb csoportok
- nem hivatásszerűen űzött tevékenység (pl. régészet, művésztelepek, énekelgetnek, fotózás, filmezés, ornitológia)
- az adott területek specifikus tulajdonságai
- Hortobágy, Bugac-puszta
- Tokaj - borturizmus (22 borvidék)
- vadászturizmus, lovas-turizmus (határtól-határig jó)
- termál-, gyógyfürdők
- gasztronómiai turizmus
- magyar kultúra (reneszánsz, török hatás)
- jól kiszámítható
- nem szezonális, stb.
- menedzserek, üzletemberek utaztatása
- magas szintű komplexitás
- ismételhető
- egy személyben is, csoportban is
- legerősebb felkészülés kell
- maximális felkészülés
- propagandahordozó szerep (reklám ≠ propaganda)
- társadalmi szituáció bemutatása, terjesztése
- központban: plenáris ülésterem, szekciós üléstermek
- regisztrációs helyszínek, tájékoztatás
- ellátás, programhelyszínek
- businesscenter kialakítása fontos
- több nyelven beszélő hostessek, nyomtatók, printerek
- kombinálhatók más eseményekkel is
- nagy tömegeket mozgat
- exkluzivitása van
- elő- és utóprogramokat lehet szervezni - minél távolabbról jönnek, annál előbb jönnek (pl. Dél-Amerika) - pre- és postprogramok
- hasonlít a konferenciához
+ 2 csoport
- kiállítók, bemutatók - nagyobb komplexitásigény
- nézők, látogatók - nem kell komplexitás
- rövid utak tartoznak ide (cég kiküld)
- komplexitás igényes
- költés szempontjából nem túl magas
- emberi kapcsolatok szempontjából fontos
- komplexitást igényel
- országok között kölcsönösségen alapul
- biztonsági gárda, újságírók, média, stb.
- kifizetődő, ha bankettel van összehozva
- valaki kiküldi őket
- ösztönző, jutalmazó turizmus
- ha továbbképzés, akkor le lehet vonni az adóból (az állam nem jár jól)
Az idegenforgalom jelentősége világviszonylatban:
Legdinamikusabban fejlődő ágazat, ami komplexitásában működik, ami nagy bevételt jelent a fogadó területnek, multiplikátori szerep.
Mérhető:
GNP - a világ összesített bruttó nemzeti terméke (~ 20%)
GDP - bruttó hazai termék (a bruttó IFO növekedés meghaladta a GDP növekedését)
|
1960-70-es évek |
1980 |
1990 |
2000 |
2001 szept. 11. |
ma |
állami bevétel |
nincs (transzfer rubel elszámolás) |
180 millió dollár |
824 millió dollár |
3,4 milliárd dollár |
stagnál (terrorizmus) |
enyhe emelkedés |
program |
tömegturizmus (szocialista országokba) |
exluzív fejlesztés (osztrák hitel-konstrukcióból szállodák) |
gyógy EXPO |
hivatás gazdasági business turizmus |
|
konferencia turizmus, gyógy, termál, kultúr-, specifikus |
jelenség tény |
tömeges |
tömeges és szervezett |
tömeges tranzit |
tömeges tranzit egyéni |
falusi, tanyasi, gasztronómiai stb. fejlesztése |
|
irányítás |
állami |
centrális + állam |
privatizált (!) |
privatizált |
|
|
|
70-es évek a hidegháború befejeződik |
bónokat hoztak létre 30 szálloda 1 ½ év alatt felfutó időszak |
liberalizált idegenforg. |
|
- a két tornyot szétlövik - légi közlekedés „leáll" - félnek az emberek - amerikai érdekeltségű szállodák konganak az ürességtől - hazai és EU turizmus fejlesztése - visszaesés tapasztalható |
pl. 2005 - 10 millió vendégéjszaka 2%-os növekedés |
- bár korszerűsítésre szorul → infrastruktúra fejlesztése
- a háttéripar korszerűsítése
- a szálláshelyek növelése (többnyire 4, 5 csillagos szállodák épültek. 2 és 3 csillagos
is kellene)
- az önkormányzatokat érdekeltekké kell tenni az idegenforgalom szervezésében
- Debrecen, Szeged, Pécs, Székesfehérvár/Veszprém, Győr -
konferenciaközpontokat építenek (csak Debrecenben valósult meg)
- erősíteni kell a közbiztonságot
- erősíteni kellene az életszínvonalat
- a centralizációt meg kellene szüntetni
- minden terület fogadóképessé váljon
Politikai vetület
- a kormány elfogadja húzóágazatnak az idegenforgalmat
Széchenyi program (pl. szállodák építése)
- Medgyessi kormány tagadja a húzóágazat szerepét (lerombolja)
- Gyurcsány - beteszik az új nemzeti programba az idegenforgalmat
Piac - közgazdasági értelemben az adásvételi ügyletek összessége.
A kereslet - kínálat találkozik, ami a piac eszközeivel találkozik.
Idegenforgalmi piac - teljes komplexitásával a szolgáltatások piaca.
Míg az árupiacon a fogyasztás a cél, addig az idegenforgalmi piacon ez nem a cél, hanem az eszköz.
Amíg az árupiacon a termékáru megfogható, kipróbálható, megvásárolható, szállítható, raktározható, addig az idegenforgalmi piac a szolgáltatás halmazából áll, ami előre nem tekinthető meg, nem próbálható ki, az értékesítés és szolgáltatás térben és időben elválik egymástól, nem szállítható, nem raktározható.
A nem realizálódott szolgáltatás nagy bevételkiesést, károkat okozhat.
A jellemző kategóriák:
- egy tényezős, maga a turista
- világpiac orientált
- sajátossága a mobilitás
- az álmok, elképzelések, motivációk konvertálhatók
- mindig más a szerkezet, amihez alkalmazkodni kell
- világpiac
- mobilitás
- többtényezős
- utazási irodák ajánlatai
- létrehozása esetenként kockázatos vállalkozás
- mindig újítást, fejlesztést kíván
- fontos a motiváció
- a primer, szekunder, terciel kör megcélzása
- az ár az idegenforgalmi piac harmadik alapkategóriája
- az árak szintjének változása, mértéke, iránya, gyakorisága befolyásolja a devizabevételt a nemzetközi viszonylatban, és országonkénti kapcsolattartást.
- a fő küldő országok gazdasági helyzete, liberalizálódása, a kínálat bővülése nyomán az ár fontos motívum lett
- az országok ár/bérviszonyai, és az adópolitika nagymértékben befolyásolja az idegenforgalmi kereslet/kínálat alakulását
- a valuta leértékelése: exportösztönző, importkorlátozó.
felértékelése: importnövelő, exportcsökkentő
(a drágaság minőségi szolgáltatással feloldható)
- a szolgáltatások minőségének javítása az árszínvonalban megnyilvánul, amit az árfolyam-politikával tudunk befolyásolni
(az energián keresztül befolyásolhat az állam - olaj, villany, gáz ára)
- szállás, étkezés
- a kínálat oldaláról tisztességesen kell tájékoztatni
Az idegenforgalom információs rendszere:
Mint minden ágazathoz, az idegenforgalomhoz is elengedhetetlen feltétel az információs rendszer kialakítása, működtetése.
Az információnyújtás feladata:
- a tevékenység ismertetése
- a minőség és jellemzőinek bemutatása
- az árak felsorolása
- az igénybevétel lehetőségeinek közlése
Az idegenforgalmi rendszer:
A WTO kijelöli a következő évek irányait.
A szervezetek átveszik ezeket az irányelveket, felmérik, hogy az ország alkalmas-e arra, hogy véghezvigyük:
Statisztikai Hivatal
Tervhivatal - tervezhető-e
Idegenforgalmi Bizottság, Idegenforgalmi Tanács
Regionális Bizottságok
operatív feladat = hétköznapi feladat
- a tevékenységet folytatók, idegenforgalmi komplexek fogják végrehajtani
Idegenforgalmi statisztika megfigyelési területei:
A statisztika a gazdasági élet információs rendszerének egyik legfontosabb ágazata.
A statisztika feladata:
- az idegenforgalom gazdasági jelenségeinek, az aktuális folyamatok összegyűjtése, rendszerezése, értékelése.
- a tömegjelenségek egy időre való vonatkoztatása, feldolgozása, elemzése.
- az egésznek tömör, számszerű jellemzése.
Mindez nagy segítséget ad az operatív feladatok tervezéséhez.
A statisztika területe:
- kiterjed a teljes gazdaságra
- érinti az állapotinformációt, tervinformációt, döntéseljárást
Az idegenforgalmon belül a következő statisztikákat kell elvégezni annak érdekében, hogy a működtetés zökkenőmentes legyen:
- népességstatisztika
- gazdasági statisztika
- bel- és külkereskedelmi statisztika
- férőhely és annak megoszlásának statisztikája
- utazási irodák ki- és beutaztatásával foglalkozó statisztikák
- szezonalitás arányának statisztikája
- területi megoszlás szerinti (küldő/fogadó terület) statisztika
- minőség felmérésének statisztikája
- a forgalom intenzivitásának statisztikája
- a költségek vizsgálatának statisztikája
- a ki- és beutazók arányának statisztikája
- a költésstruktúra, a bevételek megoszlásának statisztikája