Európai művészettörténet magyar példákkal
Parlament, Zsinagóga, Terror háza, Holocaust emlékközpont - nem vezethetünk
1 ½ - 2 órát bír egy csoport! - válogassunk! (célcsoportra irányítsunk)
2 fontos: Nemzeti Galéria, Szépművészeti Múzeum
Gombrich: A művészet története (általános mű) - csak ismerkedésre
Választunk egy korszakot, és arról beszélünk!
Építészettörténeti alapfogalmak
Szentkirályi - Déthsy: Az építészet rövid története
Tömeg és térformálás (az épület külső része - egy épület belseje / alaprajz)
Piramisoknál - eltérő a tömeg / tér (1/1650 rész a tér) A hitvilághoz kapcsolódik ez az arány - védi a testet a tömeg. A piramisok csúcsa aranyozott volt.
Építmény: csak tömege van (nem lehet bemenni) - pl. a római diadalívek
Térforma: középpontos (nincs áthaladási iránya Centrális térformálás Rómától kezdve hosszanti elrendezés (pl. keresztény templomok) - van kijelölt haladási irány liturgiális oka van, hogy van haladási irány Építőanyag: meghatározzák, hogy mit lehet mérnökileg alkotni. 2 nagy vívmány: égetett agyag (Róma) - addig vagy kőfaragás, vagy napon szárított agyag (Mezopotámia) vas, öntött vas, acél: 19. század (Eiffel - megépíti a tornyot) (sokat segít - magasság, belső tér áthidalás) Szerkezetek: támasz-gerendás (Stonehenge) Támasz: szabadon álló (nem fal) oszlop, vagy pillér Oszlop: kör alaprajza van, nem lehet túl zömök Pillér: nem kerek, vagy kerek, de zömök - pillérkötegek Áthidalás (gerendázat): legegyszerűbb korán megjelenő szerkezet
Alaktan (építészeti): pl. ablaknak / kapuzatnak milyen alakja van
Pl. nyílások, oszloprendek formái Görög - ókor
Hellász - történelmi rész - i.e. I. évezred (3 korszak)
1. i.e. 8-6 - archaikus kor (formálódik)
2. i.e. 5-4 - klasszikus kor (megjelenik)
i.e. 480-323 (Periklész - Nagy Sándor halála)
3. i.e. 4-1 sz. - hellenizmus kora (elterjed)
Róma sokat átvesz, de sokat változtat is.
Hellász nem egységes állam, poliszokból áll. (pl. Athén)
Nem mindenütt ugyanaz a társadalmi berendezkedés (többsége királyság)
Elválik az uralkodó személye az istenségtől. (zsidóknál pl.)
Köztársasági forma néhol megjelenik.
Kleisztenészi reform Athénban.
Antropomorf - többistenhit (politeizmus) - emberi mintára alkotott
jell. Az emberszerű ábrázolás - egyistenhit jóval későbbi apollói, vénuszi szépség
filozófia (= a bölcsesség szeretete) - mint tudomány itt jelenik meg.
A folyamvölgyi kultúráktól ebben is különbözik!
Pithagorasz - a számharmóniában a világ rendjét vélték felfedezni.
arány - rend (a templom aránya tökéletes - a világ rendje is az)
A filozófia az emberrel is foglalkozik (szofisták is)
Logika - gondolkodás Etika - erkölcstan
Harmonikus gondolkodás - test és lélek összhangja fontos - fejlesztése: zene + testedzés
A filozófiájuk sok párhuzamot tartalmaz a művészetekkel.
i. e. 776 - Olimpiák megjelenése (számszimbolika, nem valódi évszám)
nem csak dicsőség, inkább a jutalom miatt szobor és babérkoszorú (növényből), váza babérkoszorú - körbekerül (szenteléskor), babér mint örökzöld = hírnév sztefanosz (latinul: korona)
Színház intézménye megszületik (Rómában nincs - mert ott sokat gondolkodhatnak)
A megtisztuláshoz kapcsolódik - a katarzis élményen keresztül
Egy archaikus görög szobor mindig érzelemmentes
a klasszikus korban lesz érzelemmel teli (Umberto Echo: A szépség története, A rútság története) Nincs tökéletes szépség Platon - minden ideának csak a másolata van! 10 legszebb lányból - Aphrodité mintához ma: 90 / 60 / 90 arány (fej 1/9-ed rész) aranymetszés: köldökig osztva a test - Leonardo is felrajzolta Építészet
- kubus-szerű
- szabályos mértani alapformákból kirakható
- befejezettség = sem elvenni, sem hozzátenni nem lehet anélkül, hogy csorbulna
- kőből, vagy márványból faragott
szerkezet: alapvető támaszgerendás - síkfödémet eredményez (majd a rómaiak veszik át az etruszkoktól a boltozatot)
alaktan: Oszloprendek
3 oszloprend: dór, ion, korinthoszi (magasságkülönbség - kb. 1/3-dal m. a dórnál)
dór - legegyszerűbb, zömök
ión - csigavonalas fejezet (voluta)
korinthoszi - akantuszleveles
Ezek nem véletlenül különböznek. A dór a leggyakoribb.
Rómában a díszesebb a fontos.
Ez a sorrend a születésük sorrendje is. (a korinthoszi - csak a klasszikus korban)
Az adott templom kinek van szentelve - attól függ, hogy ilyen oszlopot használnak.
Zeusz - dór Aphrodité - korinthoszi Pallasz Athéné - dór (férfias dolgokért felelős) A görögöknél egy oszloprend van 1 templomban.
Oszloprend = arány szerint elrendezett oszlopok
A görögök használnak először ember alakú pilléreket
férfi = atlasz (meztelen), nő = kariatida (felöltözött, később aktosodik) mitológiai alakok később - nem önállóoszlop, nem teljes alakú / féltestű (= atlant) (Ferenciek terén pl. honfoglaló magyarok képe van az atlaszokon!)
17-18. században minden ország alkot saját oszloprendet.
Magyar oszloprend ritka: Vojnics kúria - Baja (búzakalászos)
Templomhomlokzat (alaktan) - antik, vagy klasszikus (a reneszánsz után lesz világi)
UNESCO jelképében is megjelenik Timpanon (szoborcsoporttal díszített általában) - 6 vagy 8 oszlop Lépcsős alakzat = krepido (gör.), pódium (római)
Budapesten szinte minden épületen van (DE a Parlamenten, Mátyás templomon nincs)
Nem csak formai átvétel (később) - párhuzamra utal - hivatkozás az ókor nagyságára
A múzeum szó latin eredetű
Görög eredet: museion = a múzsák szentélye Múzsák = a művészetek jelképei
Múzeum = közgyűjtemény ( a francia forradalom kényszeríti ki.
18. század végétől kezdve jönnek létre - kellett kreálni egy épülettípust
görög templomtípusból lett tehát
Athéni Akropoliszon lévő fellegvár
Akropolisz = fellegvár (lehet világi is)
Partenon - Pallasz Athéné temploma
A görögöknél a természeti környezethez képesti elrendezés a lényeg Rómaiaknál : mértani, pl. sugaras
Minden városállamnak kiemelt istensége van. Athén = Pallasz Athéné
- belül is voltak falak
- kívülre komponált épületek voltak
ok: a hívek nem mehettek be a templomba, csak a papság mehet be a szentélybe.
(a keresztény templomoknál pont ellentétes)
- lyuk van a templomok tetején (görög, római)
- a városállamok 2 milliósak voltak (görög, római)
- a görögök nem férnek be a templomba
- az oszlopok körcikkelyekből állnak, belül van lyuk, amiben fém van
- dór oszloprend - talapzat nincs, törzs, fejezet egyszerű
vájatok (vájatolt oszlopok) = kannelura - általában 24 van egy oszlopon
- meg van határozva a gerendázat mintája - az oszlop típusától függően más
A görögöknél már feljegyezték az építők, művészek nevét
- ez az első kor, ahol már lehet tudni. Szobrász, festő neveket is tudunk (bár nem maradt fenn festmény) Itt fontos tehát a személy
Alaprajz - hosszanti épület
vastag vonal = falak megaron: 3 oldalon zárt, oszlopsor van előtte nyújtott megaron megaron = cella (a rómaiaknál) Fent volt egy nyílás (csak rekonstrukció) a feszálló füst részére. Belül kettős oszlopsor Pheidiasz készítette szobor volt benne (Athéné szobor)
- kb. 16 méteres
- arany és elefántcsontból készülhetett
- Nike a kezében
Fent kazettás mennyezet.
Oszloprend alapegysége: modul
Oszlop - 1/3-ig szélesebbek A metszet (kör) arányai - a metszet sugara az alapegység!
Arisztotelész - mimézis = természethűség, a természet másolása
(Platon - másolat másolata)
Nietzsche: apollói-szépség (kiegyensúlyozott szépség)
Dionüszosz (római Bacchus) - rombolás, újrateremtés (ez újfajta szépségeszmény)
Pergamon oltár - Berlinben található!
Színház - mindig természetes támasztékot keresnek - dombra épültek (pl. Pergamon)
színház tér (játék tér) - kör alakú orchestra, chorus) ülés-sor - koncentrikus körökből agyagcsövek a hang vezetésére (15 ezer fős színház!) épített díszletfal - scene (színház szó ebből lett) nem fedték be! (nem ismerték az ívet)
Periklész portréja - kb. úgy néz ki, mint Zeusz, Apolló, stb.
- nem maradt fenn váza, sem monumentális festészet
- szobrok megmaradtak
a mimézis mellett azért idealizált!
az arányok tökéletesek lesznek, de az idős embert nagyobbnak ábrázolják.
- A rómaiak egyéni portrékat készítenek (nem idealizál)
pl. Kleopatra szoborportréja
birkózó szobor - zsánerszobor - hétköznapi alap
Kurosz - szobortípus az archaikus korban
asszír hajviselet - mosolyognak általában (a klasszikus korban eltűnik) meztelen fiú, vagy ruhás jellemző - lépő figura a test arányossága jellemző mozgás ábrázolása: láb egyenes (bár lép), váll - csípő párhuzamos merev ábrázolásmód
Klasszikus korban - mozgás ábrázolása:
váll / csípő nem párhuzamos (gyíkleső Apollón)
kontraposzt ábrázolás - lépés ábrázolása (meztelen ábrázolásokon jobban látszik)
(később a Mária-ábrázolásokon a szoknyán látszik a lépés)
Arc = görög profil (szépségeszmény, nem egyéni arc)
magas homlok = a szellemi finomság jelképe nem túl kiugró orr, gödrös áll (a rómaiak nem veszik át, a reneszánsz viszont igen)
A reneszánsz sokat átvett ebből a korból (Vénusz születése - Boticelli)
A görög mitológia szerint a szőke hajnak erotikus töltése van.
A klasszikus korban - férfi szépségeszmény
plátói szerelem = szellemi szerelem (férfi-férfi a legmagasabb - idős tanító / fiatal tanítvány)
Laokoon csoport (Trója főpapja volt)
Megjövendöli a pusztulást - fiaival együtt pusztulnia kell. méretkülönbség = rangbeli és korbeli különbség (később a keresztény templomokban újra előjön) 1506 - Raffaello megtalálja ezt a szobrot! A leghíresebb ókori szobor - testi / lelki küzdelem