Idegenvezető képzés honlapja

2008 őszén, egy budapesti idegenvezetői tanfolyam tanulói között felmerült egy ötlet, hogy nyissunk honlapot, amin keresztül bármelyikünk elérheti az órán készült anyagokat.

Európai művészettörténet magyar példákkal  

Parlament, Zsinagóga, Terror háza, Holocaust emlékközpont - nem vezethetünk

1 ½ - 2 órát bír egy csoport! - válogassunk! (célcsoportra irányítsunk)

2 fontos: Nemzeti Galéria, Szépművészeti Múzeum

 

Gombrich: A művészet története (általános mű) - csak ismerkedésre

 

Választunk egy korszakot, és arról beszélünk!

  Építészettörténeti alapfogalmak

 

Szentkirályi - Déthsy: Az építészet rövid története

 

Tömeg és térformálás (az épület külső része - egy épület belseje / alaprajz)

Piramisoknál - eltérő a tömeg / tér (1/1650 rész a tér) A hitvilághoz kapcsolódik ez az arány - védi a testet a tömeg. A piramisok csúcsa aranyozott volt.  

Építmény: csak tömege van (nem lehet bemenni) - pl. a római diadalívek

Térforma: középpontos (nincs áthaladási iránya   Centrális térformálás   Rómától kezdve hosszanti elrendezés (pl. keresztény templomok) - van kijelölt haladási irány liturgiális oka van, hogy van haladási irány   Építőanyag: meghatározzák, hogy mit lehet mérnökileg alkotni. 2 nagy vívmány: égetett agyag (Róma) - addig vagy kőfaragás, vagy napon szárított agyag (Mezopotámia) vas, öntött vas, acél: 19. század (Eiffel - megépíti a tornyot) (sokat segít - magasság, belső tér áthidalás)   Szerkezetek: támasz-gerendás (Stonehenge) Támasz: szabadon álló (nem fal) oszlop, vagy pillér Oszlop: kör alaprajza van, nem lehet túl zömök Pillér: nem kerek, vagy kerek, de zömök - pillérkötegek Áthidalás (gerendázat): legegyszerűbb korán megjelenő szerkezet  

Alaktan (építészeti): pl. ablaknak / kapuzatnak milyen alakja van

Pl. nyílások, oszloprendek formái                 Görög - ókor

Hellász - történelmi rész - i.e. I. évezred (3 korszak)

1.      i.e. 8-6 - archaikus kor (formálódik)

2.      i.e. 5-4 - klasszikus kor (megjelenik)
i.e. 480-323 (Periklész - Nagy Sándor halála)

3.      i.e. 4-1 sz. - hellenizmus kora (elterjed)

 

Róma sokat átvesz, de sokat változtat is.

Hellász nem egységes állam, poliszokból áll. (pl. Athén)

Nem mindenütt ugyanaz a társadalmi berendezkedés (többsége királyság)

Elválik az uralkodó személye az istenségtől. (zsidóknál pl.)

Köztársasági forma néhol megjelenik.

Kleisztenészi reform Athénban.

 

Antropomorf - többistenhit (politeizmus) - emberi mintára alkotott

jell. Az emberszerű ábrázolás - egyistenhit jóval későbbi apollói, vénuszi szépség

filozófia (= a bölcsesség szeretete) - mint tudomány itt jelenik meg.

A folyamvölgyi kultúráktól ebben is különbözik!

Pithagorasz - a számharmóniában a világ rendjét vélték felfedezni.

arány - rend (a templom aránya tökéletes - a világ rendje is az)

A filozófia az emberrel is foglalkozik (szofisták is)

Logika - gondolkodás Etika - erkölcstan

Harmonikus gondolkodás - test és lélek összhangja fontos - fejlesztése: zene + testedzés

A filozófiájuk sok párhuzamot tartalmaz a művészetekkel.

 

i. e. 776 - Olimpiák megjelenése (számszimbolika, nem valódi évszám)

nem csak dicsőség, inkább a jutalom miatt szobor és babérkoszorú (növényből), váza babérkoszorú - körbekerül (szenteléskor), babér mint örökzöld = hírnév sztefanosz (latinul: korona)  

Színház intézménye megszületik (Rómában nincs - mert ott sokat gondolkodhatnak)

A megtisztuláshoz kapcsolódik - a katarzis élményen keresztül

Egy archaikus görög szobor mindig érzelemmentes

a klasszikus korban lesz érzelemmel teli (Umberto Echo: A szépség története, A rútság története) Nincs tökéletes szépség Platon - minden ideának csak a másolata van! 10 legszebb lányból - Aphrodité mintához ma: 90 / 60 / 90 arány (fej 1/9-ed rész) aranymetszés: köldökig osztva a test - Leonardo is felrajzolta               Építészet

-         kubus-szerű

-         szabályos mértani alapformákból kirakható

-         befejezettség = sem elvenni, sem hozzátenni nem lehet anélkül, hogy csorbulna

-         kőből, vagy márványból faragott

szerkezet: alapvető támaszgerendás - síkfödémet eredményez (majd a rómaiak veszik át az etruszkoktól a boltozatot)

  alaktan: Oszloprendek

3 oszloprend: dór, ion, korinthoszi (magasságkülönbség - kb. 1/3-dal m. a dórnál)
          dór - legegyszerűbb, zömök
          ión - csigavonalas fejezet (voluta)
          korinthoszi - akantuszleveles
Ezek nem véletlenül különböznek. A dór a leggyakoribb.
Rómában a díszesebb a fontos.

Ez a sorrend a születésük sorrendje is. (a korinthoszi - csak a klasszikus korban)

Az adott templom kinek van szentelve - attól függ, hogy ilyen oszlopot használnak.

Zeusz - dór Aphrodité - korinthoszi Pallasz Athéné - dór (férfias dolgokért felelős) A görögöknél egy oszloprend van 1 templomban.  

Oszloprend = arány szerint elrendezett oszlopok

A görögök használnak először ember alakú pilléreket

férfi = atlasz (meztelen), nő = kariatida (felöltözött, később aktosodik) mitológiai alakok később - nem önállóoszlop, nem teljes alakú / féltestű (= atlant) (Ferenciek terén pl. honfoglaló magyarok képe van az atlaszokon!)

17-18. században minden ország alkot saját oszloprendet.

Magyar oszloprend ritka: Vojnics kúria - Baja (búzakalászos)

 

Templomhomlokzat (alaktan) - antik, vagy klasszikus (a reneszánsz után lesz világi)

UNESCO jelképében is megjelenik Timpanon (szoborcsoporttal díszített általában) - 6 vagy 8 oszlop Lépcsős alakzat = krepido (gör.), pódium (római)  

Budapesten szinte minden épületen van (DE a Parlamenten, Mátyás templomon nincs)

Nem csak formai átvétel (később) - párhuzamra utal - hivatkozás az ókor nagyságára

 

A múzeum szó latin eredetű

Görög eredet: museion = a múzsák szentélye Múzsák = a művészetek jelképei

Múzeum = közgyűjtemény ( a francia forradalom kényszeríti ki.

18. század végétől kezdve jönnek létre - kellett kreálni egy épülettípust

görög templomtípusból lett tehát  

Athéni Akropoliszon lévő fellegvár

Akropolisz = fellegvár (lehet világi is)  

Partenon - Pallasz Athéné temploma

A görögöknél a természeti környezethez képesti elrendezés a lényeg Rómaiaknál : mértani, pl. sugaras  

Minden városállamnak kiemelt istensége van. Athén = Pallasz Athéné

-         belül is voltak falak

-         kívülre komponált épületek voltak
ok: a hívek nem mehettek be a templomba, csak a papság mehet be a szentélybe.
(a keresztény templomoknál pont ellentétes)

-         lyuk van a templomok tetején (görög, római)

-         a városállamok 2 milliósak voltak (görög, római)

-         a görögök nem férnek be a templomba

-         az oszlopok körcikkelyekből állnak, belül van lyuk, amiben fém van

-         dór oszloprend - talapzat nincs, törzs, fejezet egyszerű
vájatok (vájatolt oszlopok) = kannelura - általában 24 van egy oszlopon

-         meg van határozva a gerendázat mintája - az oszlop típusától függően más

 

A görögöknél már feljegyezték az építők, művészek nevét

- ez az első kor, ahol már lehet tudni. Szobrász, festő neveket is tudunk (bár nem maradt fenn festmény) Itt fontos tehát a személy  

Alaprajz - hosszanti épület

vastag vonal = falak megaron: 3 oldalon zárt, oszlopsor van előtte nyújtott megaron megaron = cella (a rómaiaknál) Fent volt egy nyílás (csak rekonstrukció) a feszálló füst részére. Belül kettős oszlopsor Pheidiasz készítette szobor volt benne (Athéné szobor)

-        kb. 16 méteres

-        arany és elefántcsontból készülhetett

-        Nike a kezében

Fent kazettás mennyezet.  

Oszloprend alapegysége: modul

Oszlop - 1/3-ig szélesebbek A metszet (kör) arányai - a metszet sugara az alapegység!

Arisztotelész - mimézis = természethűség, a természet másolása

(Platon - másolat másolata)

Nietzsche: apollói-szépség (kiegyensúlyozott szépség)

Dionüszosz (római Bacchus) - rombolás, újrateremtés (ez újfajta szépségeszmény)

 

Pergamon oltár - Berlinben található!

Színház - mindig természetes támasztékot keresnek - dombra épültek (pl. Pergamon)

színház tér (játék tér) - kör alakú orchestra, chorus) ülés-sor - koncentrikus körökből agyagcsövek a hang vezetésére (15 ezer fős színház!) épített díszletfal - scene (színház szó ebből lett) nem fedték be! (nem ismerték az ívet)

Periklész portréja - kb. úgy néz ki, mint Zeusz, Apolló, stb.

-         nem maradt fenn váza, sem monumentális festészet

-         szobrok megmaradtak
a mimézis mellett azért idealizált!
az arányok tökéletesek lesznek, de az idős embert nagyobbnak ábrázolják.

-         A rómaiak egyéni portrékat készítenek (nem idealizál)
pl. Kleopatra szoborportréja
birkózó szobor - zsánerszobor - hétköznapi alap

 

Kurosz - szobortípus az archaikus korban

asszír hajviselet - mosolyognak általában (a klasszikus korban eltűnik) meztelen fiú, vagy ruhás jellemző - lépő figura a test arányossága jellemző mozgás ábrázolása: láb egyenes (bár lép), váll - csípő párhuzamos merev ábrázolásmód

Klasszikus korban - mozgás ábrázolása:

váll / csípő nem párhuzamos (gyíkleső Apollón)

kontraposzt ábrázolás - lépés ábrázolása (meztelen ábrázolásokon jobban látszik)

(később a Mária-ábrázolásokon a szoknyán látszik a lépés)

Arc = görög profil (szépségeszmény, nem egyéni arc)

magas homlok = a szellemi finomság jelképe nem túl kiugró orr, gödrös áll (a rómaiak nem veszik át, a reneszánsz viszont igen)

A reneszánsz sokat átvett ebből a korból (Vénusz születése - Boticelli)

 

A görög mitológia szerint a szőke hajnak erotikus töltése van.

A klasszikus korban - férfi szépségeszmény

plátói szerelem = szellemi szerelem (férfi-férfi a legmagasabb - idős tanító / fiatal tanítvány)

Laokoon csoport (Trója főpapja volt)

Megjövendöli a pusztulást - fiaival együtt pusztulnia kell. méretkülönbség = rangbeli és korbeli különbség (később a keresztény templomokban újra előjön) 1506 - Raffaello megtalálja ezt a szobrot! A leghíresebb ókori szobor - testi / lelki küzdelem



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 91
Tegnapi: 44
Heti: 393
Havi: 1 553
Össz.: 1 029 513

Látogatottság növelés
Oldal: Művészettörténet 1.
Idegenvezető képzés honlapja - © 2008 - 2024 - turista.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »