Idegenvezető képzés honlapja

2008 őszén, egy budapesti idegenvezetői tanfolyam tanulói között felmerült egy ötlet, hogy nyissunk honlapot, amin keresztül bármelyikünk elérheti az órán készült anyagokat.

Idegenforgalmi alapismeretek 1. óra (saját jegyzet)

A vállalatok, egyéni vállalkozások működési feltételei:

Személyi, tárgyi, jogi feltétel.           

Az idegenforgalom szintén ezekből áll.

Személyi feltételek:

külső

  • saját egyéniség
  • küllem
  • öltözködés
  • egészségügyi feltételek
  • személyes kisugárzás
  • kontaktusteremtés
  • társasági, társadalmi közérzet, hangulat megteremtése

belső

  • humanista szemlélet
  • személyes meggyőződés
  • intellektualitás
  • emóció (érzés)
  • empátia (együttérzés)
  • tolerancia (türelem)

Tárgyi feltételek:

  • szándék, lehetőség, szükségszerűség szinkronja
  • szükségszerűség a belső és a külső értékek alapján
  • környezeti feltételek
  • anyagi lehetőségek
  • ügyintézéshez, tervezéshez, szervezéshez szükséges eszközök
  • a megvalósításhoz szükséges eszközök rendszere
  • kivitelezés üteme


Marketing folyamat (piaci folyamat)

A helyzet felmérése (hol vagyunk most)

A cél kitűzése (mindig konkrét és meghatározott)

A stratégia kidolgozása (hogyan jutok el a célhoz)

Programozás (mibe fog ez kerülni)

Megvalósítás, ellenőrzés.


Helyzetfelmérés:

Saját feltételrendszer, helyzet, valamint a konkurencia feltételrendszere, helyzete személyi, tárgyi,  jogi   szemlélet alapján


Cél: (a termék és az áru létrehozása)

Ø      szolgáltatás (a szolgáltatás halmaza)

Ø      hol fogom értékesíteni?

Ansoff mátrix táblázata:

ÚT

új termék

ÚP

új piac

RT

régi termék

RP

régi piac

                                                                                                                                                                                                                  

tratégia:

4+4 P Morrison elmélet

kereskedelem:

  • Produkt (termék)
  • Price (ár)
  • Place (hely)
  • Promotio (reklám)   

idegenforgalom:

  • People (kinek)
  • Package (termékcsomag)
  • Programing (szezonalitás)
  • Partneship (partneri kapcsolat)


Programozás:

  • kalkuláció
  • határidő
  • felelős


Megvalósítás:

  • ellenőrzés – az egész folyamatra kiterjedve


Jogi feltételek:

Ø      hatósági hozzájárulások

Ø      önkormányzati feltételek

Ø      társadalombiztosítási feltételek

Ø      adóhatósági feltételek

Ø      kamarai feltételek

Ø      cégbírósági bejelentkezés

Ø      IFO törvények, rendeletek, előírások

Ø      környezetvédelmi, egészségügyi feltételek

Ø      egyéb feltételek


Személyiségtípusok meghatározása:

(Hippokratész)

-         szangvinikusak
     vérmes, könnyűvérű, könnyen izgul, bizakodó, könnyen felejt, általában szimpatikus, szervezőképes, személy-centrikus (sokat ad a külsőségekre)

-         kolerikusak
     melegvérű, hajthatatlan, ki nem elégülő tettre-vágyó, célorientált, szinte tarol, „epések”, (átnéz mások feje fölött)

-         melankolikusok
     fekete epéjű, nehézvérű, lassan izguló, lelkére mélyen hatnak az események, pontos, határidő-kész, örökké panaszkodó, szinte kishitű (nyuszik)

-         flegmatikusak
     nyálkás, hidegvérű, szinte közömbös, lusta, de lényegbelátó


Deffert elmélete (1970-ben publikál):

víz, föld, tűz, levegő → analizál

víz – hó, jég, tó, tenger, folyó, termálvíz …

föld  halmazállapota szerint: homok, kavics, kő, márvány, szikla

régészet, szabad múzeumok, építészet

természeti megjelenések szerint: erdők, parkok, rétek, puszták,

virágok, gyümölcsök

zsiráf, zebra, krokodil

tűz – mint energiát adó és sugalló eszköz: tábortűz, tűzijáték, kandalló, csillagszóró

levegő – emberi értékek / amiből legfontosabb a lélek és kötődései

népi erkölcs, szokások, népművészet, öltözködés, divat, ünnepek, történelem, temetők, sírok, vallás …



multiplikátor = hatványozó


Idegenforgalom működése:


→ fontos a motiváció                          IFO fogadó                                                    IFO küldő

                                                                 aktív                                                             passzív


→ fontos, hogy Magyarország fogadóképes is legyen. (aktív / passzív területek)


primer kör: alapvető szükségletek biztosítása (lakás, étel / ital)

szekunder kör: kulturális fejlődés következik

terciel kör: jóléti társadalmakban rendszerek kialakítása (utazás / fogadás)






Az idegenforgalom fogalma a társadalmon és a gazdaságon belül


Idegenforgalom kifejezés = a turizmus kifejezésével szinonim (= azonos értelmű fogalom)


Kikből áll az idegenforgalom:

- utazó személyek, idegenforgalmi alanyok, turisták, akik minimum 1 éjszakát töltenek el egy kereskedelmi szálláshelyen.


Ki vesz még részt az idegenforgalomban?

- az e célra létrehozott műszaki, gazdasági, politikai szakapparátus.


Miért utaznak a turisták?

- az utazás egy emberi magatartáshoz (motivációhoz) köthető.


Egyéb motivációs csoport:

pszichikai motiváció – szellemi pihenés, kikapcsolódás, rekreációs folyamat.

fizikai motiváció – sport, túra, kulturális, kereskedelmi tevékenységek.


Mi szükséges gazdaságilag és politikailag az utazáshoz?

- szabadság (demokratikus, liberális gondolkodás)

- szabad rendelkezésű idő

- szabad rendelkezésű jövedelem

- szabad elhatározás

- feltételrendszer

- piacgazdaság működése a kereslet / kínálat alapján


Idegenforgalom

-         fogadó területek: pénzügyileg aktív terület, ahol a turisták a máshol megkeresett jövedelmüket elkölthetik.

-         küldő területek: pénzügyileg passzív terület; a lakosság turisztikai céllal, békés szándékkal utazik.

-         közbeeső terület (tranzit): a turista csak átutazik, nem tartózkodik a helyszínen folyamatosan.


Mikor működik jól a turizmus?

- amikor kiegyensúlyozott, kölcsönös, folyamatos.


Miért fontos az idegenforgalom?

- békés célú

- jelentős bevételt, forgalmat jelent

- kulturális, politikai, gazdasági, emberi kapcsolatokat teremt

- minden területen elősegíti a fejlődést

- munkahelyteremtő

- multiplikátori hatása van

- exportpótló tevékenység


Ki a turista?

- aki 24 órán túl tartózkodik

- kiránduló: 24 órán belül elhagyja otthonát, majd visszatér

- átutazó turista: a törvénynek megfelelő ideig tartózkodik az országban.

Kereskedelmi szálláshelyek – a vendég mindenért fizet

Nemzetközi – nonstop, valutáért

belföldi – csak szezonon belül, forintért

szállodák: 1-5 csillag, szállodaszerű, egyéb szálláshelyek


Kapacitás = kihasználtság

vetíthető szálláshelyekre, vagy régiókra

üzemeltetési időre, kiadott szobák számára, ágyak számára

éves vonatkozásban, globálisan

(73%-os feltöltöttség már jó)


Szezonalitás = idényjelleg (fel kell rá készülni)

¼ év           ½ év            ¾ év              év vége

március       május     augusztus     szeptembertől  (dec. 24 nem)

1 hónapig       konferencia      Hungaroring        konferencia

Budapest, Balaton 1960

Budapest 2008

1960 → tömegturizmus jelenség

2008 → nyáron már nincs igazán turizmus


Idegenforgalmi termék = szolgáltatás


Turistaköltés

A turisták által a meglátogatott helyen elköltött pénzösszeg. Nincs benne a nemzetközi távolsági utazások költségei.


Költés-struktúra

Egy vendégnapra jutó bevételek megoszlása a fő költség-nemek szerint.

Azaz milyen megoszlásban költ a vendég.


Idegenforgalmi komplexitás

Az idegenforgalom csak úgy működik, ha szervezzük.

Szállás, vendégek ellátása, szolgáltatások, helyi közlekedés nélkül nem tud működni.

Teljes egészében, egyszerre működik.


Az idegenforgalom megjelenési formája

1.      eredete és iránya szerint

2.      időbeli megjelenése szerint

3.      szervezési módjai szerint

4.      utazásra igénybevett utazási eszközök szerint

5.      tartózkodási hely, szálláshely kínálata szerint

6.      idegenforgalmi motiváció szerint

1. eredete és iránya szerint

-         nemzetközi idegenforgalom
Országhatárok átlépésével, idegen fizetőeszközök használatával

-         belföldi idegenforgalom
Országhatáron belül, saját fizetőeszközzel

-         nemzetközileg aktív: ahol a turista lesz (a déli országok a legaktívabbak)

-         passzív: ahonnan elutazik (pl. Németország, ahol viszont erős az ipar)

-         belföldi aktív: Balaton, Budapest, Hortobágy, gyógyforrások, Hajdúszoboszló, Zalakaros, Gyula

-         passzív: Ózd, ipari városok, Bakony (?), Alföld, Tatabánya

2. Időbeli megjelenés szerint

-         folyamatos

-         1 évados (tavasz, ősz)

-         2 évados (Balaton)

-         hétvégi (4 napra – fix hely)

-         spontán kialakuló / átutazó utak


Mi befolyásolja, hogy meddig van ott a turista?

-         fejlettség

-         infrastruktúra

-         földrajzi fekvés

-         éghajlati fekvés

-         van-e specifikuma

3. Szervezési módjai szerint

-         kereskedelmi – saját költségen

-         szociálturisztika – megtámogatja valaki (pl. üdülési csekk)

4. utazásra igénybevett utazási eszközök szerint

-         egyéni utazók

-         csoportos utazók (15-20-tól)

-         tömeges utazók (pápalátogatás)

-         hol? – közúton 76%, vasúton 20%, repülőn 3% (1500 km <), hajón 0,5% (lassú)
repülőn: charter, menetrendszerinti, fapados (szolgáltatásmentes), last minut

5. Tartózkodási hely szerint

-         minél nagyobb a motiváció

-         szálláshely kapacitás és a turisztikai lehetőségek szerint

6. Motivációk (motiváció = ötlet bemutatása)

A motiváció csoportosítása a turizmuson belül


Vakációs, vagy szabadidős turizmus

Hivatás, gazdasági vagy biznisz-turizmus

- endogén = egyénen belüli indítékok alapján jön létre

- exogén = egyénen kívüli indítékok - alapján jön létre

- többnyire magánszemélyek veszik igénybe

- többnyire üzletemberek, diplomaták veszik igénybe

- fizikai motivációk: üdülés, gyógyulás, sportolás

- munkavégzés

- pszichikai motivációk:környezetváltozást igényel, a városi ember a természetre vágyik, elszigeteltségből kitörés. rekreáció

- emberi kapcsolatokból eredő: családi / baráti társaság igénye

- kulturális motiváció: művészetek iránti igény, nyelvtanulás, tudományos eredménnyel ismerkedés

- saját vásárlóerőből

- nem saját vásárlóerő

- saját szabadidő terhére

- nem saját szabadidő terhére

- saját elhatározásból

- nem saját elhatározásból

- saját eszköz kiválasztásával

- nem saját eszköz kiválasztásával

Főbb motívumok

- üdülés

- körutazás

- látogatás

- gyógyítás

- sportolás

- kirándulás

- víkendezés

- vallás

- hobby, vagy specifikus érdeklődések

- üzleti utazások

- kongresszusok, konferenciák

- kiállítások

- vásárok

- tanulmányi utak

- diplomáciai utak

- sportolók, művészek hivatalos vendégszereplése

- incentive utazások

- a motívumok vegyesek is lehetnek, de a vezérmotívum felismerhető és mindig meghatározó

- a motivációk általában egycélúak, de kiegészíthetők egyéb specifikus motivációkkal is

Sajátos jellemzők


- speciális követelmények jellemzik

- speciális szolgáltatások vehetők igénybe

- igen kedvező a gazdasági, társadalmi, politikai hatásuk

- magas színvonalat igényel a szolgálta-tásban, illetve a reprezentációban

- magas a költésszint

- nem szezonális

- tömeges

- jól szervezhető

- kombinálható / kiegészíthető egyéb ide-genforgalmi, vagy nemzeti programmal

- reklám és propaganda-szerepe nagy

 


Weblap látogatottság számláló:

Mai: 19
Tegnapi: 201
Heti: 220
Havi: 1 993
Össz.: 1 010 233

Látogatottság növelés
Oldal: Idegenforgalmi alapismeretek 1.
Idegenvezető képzés honlapja - © 2008 - 2024 - turista.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »