Idegenvezető képzés honlapja

2008 őszén, egy budapesti idegenvezetői tanfolyam tanulói között felmerült egy ötlet, hogy nyissunk honlapot, amin keresztül bármelyikünk elérheti az órán készült anyagokat.

1. A gyakorlati vizsgafeladat jellemzői:

A vizsgán az életből vett szituációkat kell a vizsgázóktól számon kérni. Olyan feladatokat kapnak, amelyek a mindennapi életben az idegenvezetők, recepciósok, hostessek, utazási ügyintézők feladataihoz hozzátartoznak. A „Kommunikációs tevékenység gyakorlása” modul csak ebből az egyetlen vizsgafeladatból áll, tehát olyan gyakorlati feladatokat kell összeállítanunk, melyek a modul teljes feladat- és tulajdonságprofilját lefedik. Egyetlen gyakorlati feladat nem tudja a teljes feladatprofilt számon kérni, csak részterületeket. A mintafeladat alapján a vizsgaszervező intézménynek több vizsgafeladatot kell összeállítania. Javaslom, hogy legalább 10 feladatsort állítsanak össze a vizsgázók számára, mivel ennyivel megoldható a modul teljes feladat- és tulajdonságprofiljának lefedése. A vizsgázók a húzás útján kiválasztott feladat alapján adnak számot tudásukról. Amennyiben a vizsgázók száma meghaladja a 10 főt, a tételek visszatehetők, hiszen a vizsga helyszínén nincs jelen egyidejűleg 10 vizsgázó.

1.a) A mintafeladatban mérhető kompetenciák:

A feladatprofil alábbi feladatainak mérésére, értékelésére alkalmas a mintafeladat:

:

A feladatban nagy hangsúlyt kap az érkező vendégek fogadása, üdvözlése. Fontos, hogy a vizsgázó tudja az etikett, a protokoll szabályait, mikor, milyen megszólítást alkalmazzon. Így mérhetőa vendégeket fogad, üdvözöl, és az ismeri és alkalmazza az üzleti kommunikáció szabályait feladat. A kommunikáció során meg kell győznie a vizsgáztatót, akivel kommunikál, miért vegyen részt az adott fakultatív programon, melyről konkrét információkat közvetít. Mérni tudjuk, hogy a tanuló mennyire képes felhívni a vendég figyelmét az adott szolgáltatásra, illetve milyen konkrét információkat tud adni az adott programról. Így az információt ad a szolgáltatásokról, illetve a programokat, szolgáltatásokat ajánl és értékesít feladat számonkérése is lehetséges. A kommunikáció közben tudnia kell, mely adatokat kell írásban is rögzítenie, milyen információkat kell megkérdeznie a vendégtől, hogyan kell a saját adminisztrációját vezetnie. Így tehát a programokra intézi a regisztrációt feladat is mérhető. A konkrét regisztráció idegen nyelven történik, így az idegen nyelven beszél feladatot is mérjük.

Az alábbi szakmai ismeretalkalmazások mérésére, értékelésére alkalmas a mintafeladat:

A szakmai kompetenciák közül alkalmas arra, hogy lemérje, mennyire pontosan tud tájékoztatást adni a tanuló az adott programról, elmond-e minden fontos és lényeges információt, amely a vendég számára nélkülözhetetlen, tehát az A típusú,  tájékoztatás és felvilágosítás adása ismeretalkalmazás számon kérhető. Megítélhetjük, hogy a rendelkezésre álló ismereteit és információit milyen módszerekkel adja át a vendégek számára, vagyis értékelhetjük az A típusú, a szóbeli kommunikáció eszközeinek ismerete és alkalmazása ismeretalkalmazást is. A vizsgázó feladata a fakultatív programra jelentkezők regisztrációja is. Az írásbeli dokumentációkból kiderül, hogy hogyan értelmezte a feladatot, hogyan oldotta meg a regisztrációt és az ezzel járó adminisztrációt. Így mérni tudjuk az A típusú,  fakultatív program szervezése és a B típusú, regisztráció intézése programokra szakmai ismeretek alkalmazását is. A külföldi vendég számára is tájékoztatást kell adnia a fakultatív programról, az arra való jelentkezés feltételeiről, módjáról. Ezáltal az A típusú, idegennyelv-tudás kompetenciát is mérjük a vizsgán.

Az alábbi szakmai készségek mérésére, értékelésére alkalmas a mintafeladat:

A tanuló feleletéből a vizsgáztató számára kiderül, hogy milyen az artikulációja, mondathangsúlya, anyanyelvét hogyan tudja használni. Tehát a tiszta artikuláció szakmai kommunikációs készség mérhető. A vizsgázó idegen nyelven is ad tájékoztatást a konferencia résztvevőinek, így az idegen nyelvű beszédkészséget és az idegen nyelvű hallott szöveg megértését is mérjük. Az adott programot írásban kapja meg, vagyis értelmeznie kell tudnia a szakmai szöveget, tudnia kell, melyik a fakultatív program, melyik információ mit jelent számára. Így értékelni tudjuk az olvasott szakmai szöveg megértése szakmai készséget. A fakultatív program regisztrációjához - felkészülés közben - számítógépet kell használnia, tudnia kell szerkeszteni, és az elkészített anyagokat kinyomtatni. A feladat végrehajtásával tudjuk tehát az irodatechnikai eszközök használata szakmai készségeket mérni.

Az alábbi személyes, társas és módszerkompetenciák mérésére, értékelésére alkalmas a mintafeladat:

 A tanuló elkészíti a feladat megoldásához szükséges adminisztrációs anyagokat, ehhez azonban a figyelmének megosztására van szükség, ugyanis nem egyetlen anyag elkészítéséből áll a feladat, több dologra is figyelnie kell. A figyelemmegosztás módszerkompetencia mérhető a feladat végrehajtása közben. A megadott programleírást elemeznie kell, és ehhez az eddig megtanult ismereteit használja, tehát emlékezőképességére is szüksége van. A munka végzése során állandóan ellenőriznie kell magát. Hol tart a feladat megoldásában? Milyen egyéb tennivalói vannak még? Tehát jól érzékelhetjük, hogy a feladat végrehajtása közben mérhetők az elemzőkészség, a kontroll (ellenőrző képesség), emlékezőképesség (ismeretmegőrzés) módszerkompetenciák. A fakultatív programról a vendégnek tájékoztatást készít, saját ötleteit felhasználva. A vendég számára elkészített szórólapon a vizsgázó kreativitása, ötletgazdagsága egyaránt lemérhető, de tudjuk a szituáció közben is ugyanezt mérni, hiszen ötletei a meggyőzésben is megmutatkoznak, így a kreativitás, ötletgazdagság szakmai kompetenciát is mérhetjük.

A vizsgázó diák személyes kompetenciáit is értékelnünk kell. Az első értékelhető személyes kompetencia a külső megjelenés, láthatjuk, hogy a diák miben jelent meg a vizsgán, ismeri-e az öltözködés, megjelenés szabályait. A feladat végrehajtása közben megfigyelhetjük, hogyan szervezi a munkáját, képes-e felelősségteljesen, önállóan átgondolni tevékenységét, megszervezni a felkészülési idő alatt a végrehajtandó feladatait. A szituáció előtt hogyan rendezi el maga körül a segédanyagokat, átlátja-e a teendőket vagy kapkod? A szituáció közben is értékelhetjük, hogy mennyire szervezetten dolgozik, és felelősségteljesen hajtja-e végre az adott feladatát. Tehát mérni tudjuk az önállóság, felelősségtudat és szervezőkészség személyes kompetenciákat. A vizsga közben az is kiderül, hogy mennyire erős a hivatástudata, vagyis teljes erőbedobással a feladatára koncentrál-e, és saját képességeihez mérten a lehető legjobbat hozza-e ki magából. Így értékelhető az elhivatottság, elkötelezettség személyes kompetencia.

A feladat végrehajtása közben a vizsgázó társas kompetenciáit is értékelnünk kell. A felkészülés után a tanuló és a vizsgáztató tanár eljátssza a megadott szituációt. A diák az idegenvezető, a tanár az érdeklődő vendég. A beszélgetés közben lemérhetjük a tanuló udvariasságát, ismeri-e a kommunikáció alapvető etikett, protokoll szabályait. Lemérhetjük, hogyan reagál a vendég kérdéseire, válaszaira, tehát mennyire rugalmasan alkalmazkodik az adott szituációhoz. Mérni tudjuk tehát az udvariasság és a kommunikációs rugalmasság társas kompetenciákat. Írásbeli munkája és kommunikációja alapján értékeljük fogalmazási és meggyőző képességét. Hogyan hívja fel a figyelmet a fakultatív programra, milyen anyagot ad át a jelentkezőknek; ezek az információk tájékoztatnak bennünket a prezentációs, illetve a meggyőzőkészségéről is. Így a feladat végrehajtása során mérhető a prezentációs készség,meggyőzőkészség és fogalmazókészség társas kompetencia.

1.b) A feladat végrehajtásának körülményei

A feladat végrehajtásához a tanulóknak szükségük van számítógépre, illetve nyomtatási lehetőséget is biztosítani kell számukra, ezért a vizsgát tanirodában vagy számítástechnikai szaktanteremben kell lebonyolítani. A tanulók a szaktanár által elkészített feladatlapok közül húznak egyet, melyen a konkrét feladat és az ahhoz tartozó információvázlat, illetve mellékletek szerepelnek. A tanár mindig kérdezze meg a vizsgázó diákot, hogy érthető-e számára a feladat, tudja-e pontosan, mit kell végrehajtania, és tisztában van-e azzal, hogy mennyi idő áll a rendelkezésére. Amennyiben a tanuló nem érti pontosan a saját feladatát, 2-3 szakmai szóval segítséget adhatunk az elinduláshoz, de a feladat megoldása közben nem segíthetünk neki. A konferencia adott programját a szaktanár előre összeállítja, mely tartalmaz egy konkrét fakultatív programot is. A diákoknak ehhez a fakultatív programhoz kell elkészíteni az alapvető tudnivalókat tartalmazó tájékoztató segédanyagot, valamint a jelentkezők regisztrációjához szükséges feladatokat kell elvégeznie. A szituáció eljátszásához a valóságnak leginkább megfelelő környezetet alakítsunk ki, pl.: információs pultot vagy információs asztalt kell biztosítani. A feladat végrehajtásához szükséges segédanyagokat el kell helyeznünk egy külön asztalon, ahol az összes, általunk összeállított feladathoz szükséges segédanyag mind megtalálható. Ehhez tegyünk az asztalra készpénzfizetési számlát, kitűzőt, névjegykártyát. A tanulónak fel kell ismerni a segédanyagok közül, melyek szükségesek a saját feladatának megoldásához.

2. A feladat részletes leírása
A vizsgázónak átadott feladatlap tartalma:

Egy többnapos konferencia részvevőinek az Ön cége egy fakultatív programot is kínál, melyre jelentkezni a megérkezés napján a szállodában lehet. Az Ön feladata, hogy egy rövid tájékoztatást tartalmazó szórólap elkészítésével és átadásával hívja fel a programra a konferencia részvevőinek a figyelmét. A segédanyagokat számítógép segítségével készítse el!

Végezze el a fakultatív programra jelentkezők regisztrációját, szedje be a program részvételi díját, kérésre állítson ki készpénzfizetési számlát! Tájékoztassa a jelentkezőket a programmal kapcsolatos alapvető tudnivalókról!

A résztvevők között külföldiek is vannak, az ő számukra is adjon röviden tájékoztatást a programról és a jelentkezés módjáról!

Információtartalom vázlata:

-         fakultatív programhoz tájékoztató szórólap elkészítése

-         névsor készítése

-         készpénzfizetési számla kiállítása

-         névjegy

-         a programról való tájékoztatás a tanult idegen nyelven

Melléklet: a konferencia programja, készpénzfizetési számla


3. A feladat javítási - értékelési útmutatója:
A feladat megoldása, értékelése:

A feladat megoldásához használható eszközök, melyeket az iskola biztosít: számítógép, nyomtató, áfás számla. A tanulónak saját íróeszközről kell gondoskodnia.

A vizsgázó a feladatlap kihúzása után elolvassa a feladatot és a mellékletként kapott programot. A tanulónak értelmeznie kell a fakultatív program fogalmát. El kell tudnia helyezni időben a megadott program szerint. Átgondolja, hogy milyen segédanyagokat kell elkészítenie, amiben segíti őt az információtartalom vázlata. A feladat megoldása során tanúsított magatartását maximum 5 ponttal értékeljük. Azt kell vizsgálnunk, hogy a leírt feladatot az utasításoknak megfelelően hajtja-e végre, megértette-e annak szövegét, és erre hogyan reagál. Maximális teljesítményt akkor nyújt a vizsgázó, ha rögtön célirányosan kezdi el a megoldást, nem kérdez semmit a feladat megoldása előtt, magabiztosan hozzákezd a munkájához. Az első lépés egy tájékoztató lap elkészítése, amelynek tartalmaznia kell a legfontosabb információkat a programról, hiszen az utas ezt viszi magával és a rajta szereplő adatok alapján készül arra. Ennek a szórólapnak tartalmaznia kell: a program nevét, pontos időtartamát, az indulás idejét, pontos helyszínét, az idegenvezető nevét, a program tartalmát röviden, szolgáltatásokat, amelyeket a részvételi díj tartalmaz, a részvételi díjat, a szervező utazási iroda pontos nevét, címét, telefonszámát, nyilvántartási engedélyének számát. A tanulónak az adott információkat kell elhelyeznie a szórólapon. Kreativitását, pontosságát, szakmai ismereteit tudjuk azzal mérni, ahogyan ezt a szórólapot elkészíti. A szórólap elkészítéséért maximum 10 pont adható, a hiányosságok alapján vonjunk le pontot.

Fontos, hogy készítsen egy üres adatlapot, ahová az utasok nevét és telefonszámát fogja felvezetni, hiszen erről az adatlapról tudja majd leolvasni, kiket kell majd keresni a megjelölt időpontban és helyszínen, illetve a telefonszámok akkor segítik a munkáját, ha valamilyen változás mégis bekövetkezne a regisztráció után. Az adatlap elkészítéséért 10 pont adható, a hiányosságok alapján arányosan vonunk le az értékeléskor.

A feladatban szerepel a részvételi díjak beszedése is, így tehát arra is gondolnia kell a vizsgázónak, hogy áfás számlát, számlatömböt vigyen magával a regisztrációra, melyet kiállít a részvételi díjról. A szituáció során el kell készítenie egy konkrét áfás számlát a bizonylatok kitöltésének szabályai alapján. Az értékeléskor maximum 10 pont adható az áfás számla elkészítésére, a hiányosságok arányában vonunk le a pontszámból.

Saját nevét fel kell tüntetnie a regisztráción, ezt elfogadhatjuk névjegykártya vagy transzparens formájában is, amire felírta a nevét és foglalkozását. A nevét jól látható helyre tette, kitűzte és a foglalkozását feltüntette. A regisztrációs tevékenységről is készít információs táblát, hiszen a konferencia résztvevőinek tudniuk kell, miért van ő ott a helyszínen, a szállodában. A pontozás során figyelembe vesszük ezek elkészítését,azt hogy a tanuló milyen kreativitást mutat az elkészített segédanyagok tekintetében, és azokat hogyan helyezte el a szituáció alkalmával. A névjegyre és transzparensre is egyaránt 10-10 pontot adhatunk.

A szituáció során az udvariasságot, a köszönést, az információ átadását 5-5-5 ponttal értékeljük. Ekkor figyelünk a tanuló artikulációjára, beszédtempójára, helyes szakmai kifejezéseire. Milyen stílusban kommunikál, milyen nyelvi eszközöket használ az udvariasság kifejezésére? Hogyan jelent meg a vizsgán? Milyen eszközökkel hívja fel a figyelmet a program szépségére, értékeire, tud-e minden kérdésre válaszolni?

A szituáció közben szakmai kifejezőkészségét is figyeljük. A vizsgázó használja a megfelelő szakkifejezéseket? Kommunikáljon egyértelműen a vendéggel, adjon pontos információt a fakultatív programról, kérje el a vendégtől a számára nélkülözhetetlen adatait, rögzítse is ezeket a résztvevők listáján! A szakmai szóhasználat, beszédkészség maximális pontszáma 10 pont.

A feladat végrehajtása során a számítógép használata kötelező, amennyiben helyesen használja, maximum 5 pont adható. Az értékeléskor vegyük figyelembe a programok kezelését, a nyomtató használatát.

Az adminisztrációs feladatokat számítógéppel készített dokumentumok segítségével végzi el. A pontozáskor ezek esztétikai jellemzőit, kivitelezésük színvonalát kell figyelembe vennünk, melyre maximum 5 pontot adhatunk. Az elkészített adminisztrációs anyagok tartalmára vonatkozóan már adtunk pontot, amikor értékeltük a B típusú szakmai ismeretek alkalmazását mérő feladatprofilban a névsor, szórólap, névjegy és információs tábla elkészítését.

Végezetül a személyes, társas és módszerkompetenciák értékelése történik meg. Itt 1-1 ponttal értékeljük a következő kompetenciákat: önállóság, felelősségtudat, külső megjelenés; szervezőkészség, elhivatottság, elkötelezettség; prezentációs készség; meggyőzőkészség; fogalmazókészség, kreativitás, ötletgazdagság, figyelemmegosztás, elemzőkészség, összesen tehát 10 pontot adhatunk. Az értékelő lapon adható maximális pontszám 100 pont, ami megfelel 100 %-nak. Az így kialakult százalékos értékelés minősíti a vizsgázó teljesítményét. A modul záróvizsgáján csak ez a gyakorlati tételsor szerepel, így az itt elért százalékos eredmény egyben a modult záró teljesítmény is.

Az értékelő lap összeállításánál mindig az adott feladatsorra vonatkozó készségeket és kompetenciákat mérjük. Minden gyakorlati feladathoz külön értékelő lapot kell tehát összeállítanunk.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 64
Tegnapi: 44
Heti: 366
Havi: 1 526
Össz.: 1 029 486

Látogatottság növelés
Oldal: 1448-06 Kommunikációs tevékenység - hasznos tudnivalók
Idegenvezető képzés honlapja - © 2008 - 2024 - turista.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »